23 de activități pentru stimularea senzorială la nivelul gurii

stimularea senzorială la nivelul gurii

Pe parcursul activităţilor observ copii care au tendinţa de a băga în gură şi chiar de a mesteca diferite obiecte sau jucării.

Dacă în jurul lor nu găsesc lucruri de mestecat, atunci vor recurge la gesturi care le sunt mereu la îndemână, şi anume suptul degetului, a gulerului sau a mânecii de la cămașă sau colţul păturicii preferate. Asta deoarece ei au nevoie în mod constant de stimulare senzorială la nivelul gurii.

Simpla repetare a „nu mai băga în gură”, „nu mai mesteca asta”, nu va reuşi să înlăture aceste obiceiuri puţin plăcute, în schimb, îi putem oferi copilului diverşi stimuli care să-i potolească nevoia de stimulare senzorială şi treptat aceste obiceiuri vor fi eliminate.

Am creat o listă cu 23 de activităţi pentru stimularea oral-motorie pe care le puteţi încerca cu copiii care iubesc să mestece constant.
Cel mai bun mod de a-i oferi copilului acești stimuli este de a-i da să încerce o varietate de alimente de diverse texturi, arome și gusturi.

Câteva sugestii în acest sens:

  • Să consume alimente dure (de exemplu: morcovi, mere, ridichi).
  • Să consume alimente gumate (de exemplu: țelină, carne de vită, bezele, fructe uscate).
  • Să consume alimente crocante (de exemplu: nuci, biscuiți, cereale uscate, pâine prăjită).
  • Să bea o băutură înghețată gen granita.
  • Să bea lichide printr-un pai îngust sau întortocheat.
  • Să bea lichide dense printr-un pai (de exemplu: milkshake, suc de mere, budincă).
  • Confecționați-i un colier comestibil din cereale sau bombonele.
  • Să guste alimente cu arome puternice.
  • Să sugă dropsuri.
  • Să consume alimente reci, fructe înghețate sau înghețată.
  • Să mestece gumă.
  • Să mănânce acadele.

Sunt o mulțime de alte activități care se pot face și fără a utiliza obiecte specifice. Următoarele sugestii pot funcționa perfect și cazul în care vă aflați în mașină, la rând la magazin, în vizită, la plimbare etc.

  • Să umfle obrajii.
  • Să facă baloane de săpun.
  • Să facă bule în apă cu ajutorul unui pai.
  • Să plimbe o bilă de polistiren pe o masă suflând în ea.
  • Să cânte la instrumente muzicale de suflat (de exemplu: muzicuță, fluier).
  • Să sufle în lumânări.
  • Să utilizeze periuța de dinți electrică.
  • Să lingă timbre.
  • Să ruleze limba.
  • Să mestece jucării special create în acest sens, ca cele pentru bebeluși.
  • Să fluiere fredonând o melodie.

Lavinia Apopei Pruteanu – psiholog clinician